Tuesday 23 July 2013

RESEPI BISNES: Tundukkanlah Hatimu....

Thanks dao for the knowledge


Antara apa yang saya belajar akhirnya selama ini adalah, apa yang mereka ajar sebenarnya:-  

1- Kita jangan kurang ajar- 
Ya, bila kita belajar, kita jangan bersikap kurang ajar. Hormati ilmu dan pengalaman mereka Mereka mengajar bukan kerana mereka ada Ph.D dari universiti tertua di dunia tetapi kerana mereka telah lalui jatuh bangun dalam bidang mereka dan mereka terbukti berjaya dan berjaya membantu ramai orang lain berjaya, walaupun ada juga yang belajar ilmu yang sama tetapi belum berjaya, bagi saya, itu sebenarnya masalah mereka sendiri. 

2- Ikhlas menerima ilmu-  
Ya, nak belajar, hati mesti bersedia menerima. Jika kita rasa pandai, then kenapa kita tidak berjaya lagi? Mesti ada sesuatu yang kita belum tahu atau belum lakukan! 
3- Kita kena yakin dengan diri sendiri dan yakin kepada Maha Pencipta-  
Ya, ada yang mengajar saya adalah bukan Islam dan ada yang muslim, tetapi saya dapati mereka mempunyai keyakinan yang tinggi kepada diri mereka sendiri dan mereka yakin dengan kuasa Tuhan! Kadang-kadang saya pun malu melihat segelintir muslim yang tidak yakin dengan kuasa Tuhan merubah hidup mereka dalam masa yang singkat. Apa yang kita percaya, itulah yang kita akan dapat! 
4- Niat & Matlamat yang jelas dari mula-  
Ya, Kuasa Niat dan matlamat di dalam setiap apa yang kita lakukan. Jangan berniaga jika niat kita hanya untuk kaya, tetapi niat kita sepatutnya sentiasa mahu gunakan kerjaya atau perniagaan kita untuk membantu menyelesaikan masalah ramai orang lain dan menambah nilai hidup orang lain. Insha Allah anda "terpaksa" jadi kaya bila masalah orang anda boleh selesaikan. 

5- Positif atau bersangka baik-  
Ya, Mat salleh guru saya semua cakap perkara ini dan guru mursyid saya pun cakap perkara ini. Tuhan mengikut sangkaan kita. Apa yang kita fikir, rasa, cakap dan lakukan adalah ibarat doa kepada Dia dan Dia Maha Memakbulkan doa hambaNya. 

6-Jangan, Jangan, Jangan berputus ada dengan rahmat Allah swt dan terus berdoa serta ikhtiar.  

7-Bantu orang lain untuk berjaya dan anda juga akan berjaya. 

8-Bersedekah dan meyumbang kepada orang lain akan memudahkan doa anda makbul. Bila kita tunaikan harapan orang, Allah swt akan tunaikan harapan kita Insha Allah.  

9-Perbaiki hubungan kita dengan Allah swt, dengan ibu bapa, adik beradik dan saudara mara. 

10-Sentiasa muhasabah diri- Sentiasa check & balance di mana kita berada. Hentikanlah menyalahkan orang lain.  

Tundukkan hati di dalam menempuh hari-hari kita di dalam mencapai impian kita. Semakin kita tunduk, semakin banyak ilmu, rezeki akan mengalir kepada kita.  

Semoga sedikit perkongsian ini membuatkan anda berfikir dan berkongsi dengan ramai orang lain. Kejayaan hanya akan hadir kepada yang ada satu perkataan penting dalam hidup mereka iaitu "Yakin Boleh!" dan yakin Allahu Kun Fayakun, walaupun sebenarnya dalam hati tidak pasti bagaimana untuk mencapainya....  

Jumpa saya di 4 lokasi terakhir Seminar Hidup Luar Biasa 2013 bersama Afdlin Shauki. Daftar 100% Percuma di www.HidupLuarBiasa.com. Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi 019/013-2442244/019-2442400. 

P/S Tahniah buat anda yang bakal berjumpa dengan saya untuk sesi program 4-hari Intensif Mentor Kekayaan & Kejayaan@Menara PGRM, Cheras, KL dari 4-7 Julai 2013.  

Ilmu tidak menjamin kejayaan tetapi jika tanpa ilmu, adakah anda ada jaminan anda boleh berjaya?

No comments:

Post a Comment